رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

تشدید بحران آب در تهران و مشهد | کاهش 21درصدی میانگین بارش‌ها | شمال غرق در بی‌آبی

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نسبت به افزایش بحران آب در شمال و شرق کشور هشدار می‌دهد و می‌گوید: میزان بارش‌های کل کشور نسبت به میانگین بلند مدت حدود 21 درصد کاهش یافته است.  
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نسبت به افزایش بحران آب در شمال و شرق کشور هشدار می‌دهد و می‌گوید: میزان بارش‌های کل کشور نسبت به میانگین بلند مدت حدود 21 درصد کاهش یافته است.  
کد خبر: ۱۴۰۶۲۲۸

به گزارش جام جم آنلاین، احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پاسخ به این پرسش که شرایط بارندگی‌ها در سال آبی جاری تاکنون چگونه بوده است؟ عنوان می‌کند:‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد پاییز گذشته بسیار کم‌بارش بود، زمستان بارش‌ها نرمال بود و در بهار نیز تاکنون بارش‌ها وضعیت مطلوبی نداشته است.

‌او در پاسخ به این پرسش جام جم آنلاین که کاهش‌ بارش‌ها در کدام مناطق ‌کشور نگران کننده‌تر است؟ توضیح می‌دهد:‌ مناطق شمال و شرق کشور از لحاظ کاهش بارش‌ها شرایط نگران‌ کننده‌تری دارند. استان‌هایی مانند‌ کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان‌شمالی، رضوی و جنوبی از لحاظ بارش‌ها در‌ وضعیت مطلوبی قرار ندارند.

آن طور که وظیفه توضیح می‌دهد، شهروندان در سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی نسبت به میانگین بلند مدت بیش از 50 درصد کاهش بارش را تجربه می‌کنند.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره شرایط کلانشهر تهران نیز می‌گوید: بارش‌ها در تهران نیز نسبت به میانگین بلند ‌مدت حدود 42 درصد کمتر از شرایط نرمال است.‌

تشدید بحران آب در تهران و مشهد | کاهش 21درصدی میانگین بارش‌ها | شمال غرق در بی‌آبی

به گفته او کاهش بارش‌ها در قم، مرکزی، همدان، آذربایجان‌شرقی‌، قزوین و سمنان نیز قابل توجه است و در مجموع می‌توان گفت، وضعیت آبی این مناطق نسبت به سال گذشته نامناسب‌تر شده است.

وظیفه با اشاره به اینکه کشور سومین خشکسالی متوالی را تجربه می‌کند، ادامه می‌دهد: در این بین وضعیت منابع آب در شمال‌ استان سیستان و بلوچستان به مراتب نگران کننده‌تر است، زیرا بارندگی کاهش یافته و حقابه‌های لازم نیز تامین نشده است. در چنین شرایط ذخیره آب در چاه‌ نیمه‌ها نیز به کمتر از 8 درصد رسیده است.‌

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه شرایط منابع آب در شهرهایی مانند مشهد و تهران نیز نگران‌ کننده است، عنوان می‌کند: جمعیت در این شهر قابل توجه است. به همین دلیل کاهش بارش‌ها و کاهش منابع آب روی کمیت و کیفیت آب شرب تاثیر خواهد  گذاشت.

او در پاسخ به این پرسش که میزان بارش‌ها نسبت به دوره بلند مدت چقدر کاهش یافته است؟ توضیح می‌دهد: بررسی نشان می‌دهد بارش‌های ثبت شده در کل کشور در سال آبی ‌جاری ‌ حدود 21 درصد کمتر از میانگین بلند مدت است.

وظیفه درباره پیامدهای کاهش بارش‌ در تابستان پیش‌رو نیز عنوان می‌کند: قطعا در مناطق شمال و شرق کشور کشت آبی و دیم آسیب خواهد دید.   

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره اینکه شرایط بارش‌ها در کدام مناطق کشور بهبود یافته است؟ نیز می‌گوید: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در‌بوشهر، نیمه شمالی و غرب فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، یزد اصفهان، ایلام، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، کردستان، جنوب آذربایجان غربی‌ مطلوب بوده و حتی در برخی از این مناطق میانگین بارندگی بیش از حد نرمال گزارش شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها